Waar je op moet letten bij hostingproviders

door | mrt 20, 2022 | Hosting, Nieuws

Er zijn hier in Nederland enkele grote hosting ‘moederbedrijven’ (inveringsgroepen) die de afgelopen jaren een groot deel van alle hostingpartijen in Nederland hebben opgekocht. Belangrijk doel daarvan is natuurlijk een groter marktaandeel door fusie, gezamenlijk inkopen, daardoor meer winst en data uiteraard. Alleen de voordelen voor klanten wil nog welleens niet zo naar voren komen. Vaak zijn er dan snel prijswijzigingen en soms gaat de support naar beneden. Wanneer je niet tevreden bent met je huidige hostinpprovider, kijk dan vooral onder welke ‘hosting groep’ deze valt, zodat je niet van de regen in de drup raakt. Zo zaten we bij Neostrada, tot voor enkele jaren terug een prima en voordelige hoster met goede service, maar sinds de overname door Versio, die weer onder Yourhosting valt die weeer onder de paraplu van de TWS groep valt, is het steeds slechter geworden.

Bekijk hier een overzicht van alle hostingproviders, groepen en moederbedrijven

Een hostingpartij waar we al jaren op vertrouwen en klanten met grotere websites plaatsen is SiteGround, dit is een spaans bedrijf maar heeft zijn zaken goed voor elkaar, met uitermate snelle servers ook in Nederland. Daarnaast is er een zeer goede onafhankelijke Nederlandse speler op de markt gekomen enige tijd geleden Cloud86 genaamt die we ook van harte aanbevelen door de uitstekende snelheden, goede service en bereikbaarheid, Cloud86 kun je nog gewoon bellen wat je tegenwoordig niet veel meer tegenkomt. Niet de goedkoopste maar dat moet je ook niet willen.

Belangrijke pluspunten van hostingproviders

Support

Hoe makkelijk is het om contact op te nemen? Met telefoon, chat, mail, supportform of uitgebreide FAQ/help online?

Hoe minder van deze onderdelen hoe minder aantrekkelijk het is. Hoe snel lost de support een probleem op, geeft goede aanwijzingen of uitleg van de oorzaak?

Goede en snelle support is een heel belangrijk pluspunt.

Snelheid

Snelheid is ook een belangrijk onderdeel. Veel is zelf te verbeteren met optimalisatie van de website en allerlei hosting instellingen, caching, maar als de techniek erachter, de hardware of het onderhoud slecht dan kun je daar last van hebben.

Goede hosters hebben allerlei zaken al heel goed geregeld en ingericht. Als alle pakketten van alle klanten op een server optimaal lopen, dan is dat beter voor de gehele performance. Als klant kun je hier natuurlijk wel meer voor betalen en als daar ook nog snelle en zeer goede support bij zit zie je het verschil tussen ‘€1,-‘ budget hosting en premium webhosting.

Locatie datacenter

Het is belangrijk dat je website in een datacenter wordt gehost in het land waar je (meeste) klanten zich bevinden, de data van server naar klant is dan het kortst. Daarbij kan het voor opslag van privacygevoelige of andere belangrijke data van belang zijn in welk land deze data wordt opgeslagen.

Content Delivery Network (CDN) is ook mogelijk, hierbij wordt de website op meerdere datacenters geplaatst waarbij simpel gezegd het datacenter wat het dichtstbij de bezoeker zit de content aanlevert.

Vragen over webhosting?

Stel ze gerust! Daar zijn we voor 😉

Bel 033 – 285 31 18 of stuur een bericht.